HAT-17-03 HATÁRTALANUL! Program Együttműködés Gimnáziumok között Kunhegyes-Fülek

A „Határtalanul” pályázat keretében a KSZC Nagy László Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája Kunhegyesi Tagintézmény 22 tanulója és 3 pedagógusa egy szlovákiai iskolába utazhatott 2017. szeptember 21-23-án.

A pályázat megvalósításának lényege az volt, hogy a füleki gimnázium tanulóival közös kulturális és szabadidős programokon vettünk részt.  Az utazás, a szállás, ellátás és belépők költségeit a pályázat biztosította.  Így nagyon előnyös volt, s olyan tanulók is részt vehettek, akik egyébként nem jutnának el pl. Szlovákiába.

Az utazást megelőző napokban már izgatottan készültünk, az iskolánkat bemutató műsorokat, prezentációkat, videókat készítettünk. (Köszönjük Papp János tanár úr segítségét!)

Szeptember 21-én, csütörtökön reggel indultunk autóbusszal. Esett az eső, de bennünket ez nem zavart, izgatottan vártuk a három nap eseményeit. Az első napon útközben megtekintettük a Mikszáth Kálmán Emlékházat és a Madách-kúriát Alsósztregován.

Mikszáth Kálmán  (1847-1910), jelentős írónk,  a „nagy palóc” Szklabonyán született. Az eredeti szülőház sajnos már nincs meg, 1968-ban lebontották, a helyén áll az a ház, ahol a gyermekkorát töltötte, s ebben található a kiállítás. Érdekes volt látni az író anyakönyvi bejegyzését: „Mixádt Kálmány”.  A település nevét 1910-ben változtatták Mikszáthfalvára.

Ezután Alsósztregován Madách Imre (1823-1864)  nyomában jártunk. A község birtokosa volt 1430-tól a Madách család. A kastélyt a 19. sz. elején építették. A kiállításon láthattuk az író bútorait, tárgyait, kéziratait. Láttuk, hogy hol alkotta Az ember tragédiája c. művét. A kiállítás része a mű bemutatása, illusztrálása. Szép élményben volt részünk itt is. A parkban megtekintettük a Madách-síremléket.

Ezután megérkeztünk Fülekre. Elfoglaltuk a szállásunkat a panziókban, majd elmentünk a gimnáziumba. Találkoztunk Molnár László Igazgató Úrral, Koronczi Ferenc osztályfőnökkel, pedagógusokkal és a tanulókkal. Az ismerkedés után kölcsönösen bemutattuk iskolánkat. Megismertük a füleki iskola jellegét, arculatát, a tanulók tevékenységeit. Színvonalas, érdekes tevékenységeket mutattak be (pl. robotépítő országos verseny). Láthattuk tanulmányi, kulturális, szabadidős tevékenységüket, programjaikat. Mi is bemutattuk iskolánkat, az itt folyó munkát, rendezvényeinket, hagyományainkat. Ezután szabad program, beszélgetés következett. Ezt követően közösen megtekintettük a Füleki várat.

Pénteken kiránduláson vettünk részt, ahová a füleki tanulók és osztályfőnökük is jöttek velünk.  Megtekintettük a történelmi Magyarország egyik legnagyobb épségben fennmaradt, eredeti bútorokkal berendezett kastélyát Betléren: a káprázatos Andrássy-vadászkastélyt. „Történelmi utazás” volt megtekinteni a historizáló stílusban átépített kastély termeit, szobáit, könyvtárát, bútorait, tárgyait.

Ezután egy különleges barlangot tekintettünk meg.

Este még közös programjaink voltak a gimnáziumban. Először egy vetélkedőn vettünk részt: a „Legyen Ön is milliomos!” c. műsor kérdéseiben mérték össze tudásukat a csapatok. Mindenki ügyes volt, a jutalmat közösen fogyasztottuk el. A következő program szép élmény volt: táncház. Az iskola és a város tanulóiból álló csoport (táncosok és zenészek) országos helyezéseket érnek el. Velük táncolhattak diákjaink. Mindenki jól érezte magát. Ezután elbúcsúztunk vendéglátóinktól, ugyanis másnap már indultunk haza.

Útközben még megálltunk Kassán. Ott megtekintettük a város egyik nevezetességét: Rákóczi fejedelem rodostói házának pontos másolatát, melyet 1943-ban építettek fel eredeti elemekből. Itt is történelmi utazáson vehettünk részt tárgyaik, emlékeik között.

Ezt követően a különleges zenélő szökőkút mellett elhaladva egy másik nevezetességet látogattunk meg: a Szent-Erzsébet-székesegyházat, a kassai dómot. A dóm altemplomában megtekinthettük II. Rákóczi Ferenc és bujdosótársainak (1906. október 29-én hazahozott)  hamvait, koporsóit, sírköveit.

A tartalmas programok, szép látnivalók után, irodalmi-történelmi élményekkel gazdagodva indultunk haza.  Köszönjük vendéglátóinknak a közös programokat!

Egy hét múlva, szeptember 28-30-án  mi vártuk Kunhegyesen a füleki tanulókat és osztályfőnöküket. Már ismerősként köszöntöttük őket. Az első napon bemutattuk Kunhegyes nevezetességeit. Először megtekintettük a Református Templomot, majd csoportokban a Zsigmond Ferenc Könyvtárat, a parkot és szobrait, a Kunsági Kiállítóházat.  Másnap megnéztük a tiszafüredi Kiss Pál Múzeumot, majd közös kiránduláson vettünk részt Poroszlón, megtekintettük a Tisza-tavi Ökocentrum látványosságait és egy órás hajókirándulás keretében a Tisza növény- és állatvilágát, s a táj szépségeit. Nagy élmény volt a füleki diákoknak az alföld, a Tisza.

Este közösen projektmunkákat (tablókat, prezentációkat)  készítettünk a kirándulásokról, programokról. Ezután elbúcsúztunk, mert másnap reggel indultak haza.

A közös élmények, ismeretek mellett jó kapcsolatok, barátságok születtek. A viszontlátás reményében búcsúztunk el vendégeinktől.

Köszönjük a lehetőséget a szervezőknek, az iskolavezetésnek, hiszen a pályázat nélkül nem lehettünk volna részesei mindennek!

Résztvevők.

Tanulók: 10.A osztály / Árvai Martin, Balogh Krisztián, Facsar Viktória, Földes Dániel, Gönczi Bertold, Házi Vivien, Kerék Viktória, Kovács Lívia, Lakatos Martin, Lukács Máté, Máté Bianka, Nagy Judit, Pócs Péter, Szász Alexandra, Varga Milán, Vass Vanessza, 11.A osztály / Taschner Adrián,  12.A osztály / Csúr Kristóf, Fábián Pál, Farkas József, Fehér Nándor, Fekete  Dávid, Kovács Máté, 12.D osztály /  Szabó Klaudia.