IT 4.0

Robotika versenyen jártunk

2020.02.24-én részt vettünk a Szolnoki Szakképzési Centrum által szervezett II. SZOLMUSZ LEGO DAY robotprogramozó versenyen. A megmérettetésre Nyíregyházától Sopronig az ország minden tájáról érkeztek háromfős csapatok. A feladatok megoldására, vagyis a robot megépítésére és az akadálypályán való végighaladásnak megfelelő program elkészítésére négy óra állt rendelkezésre.

Csapatunk a BMP nevet viselte, és rövid programozói múltja ellenére is szépen szerepelt: a tizenkettedik helyet szerezte meg a harminckettőből. Tagjai: Faragó Máté (11.A), Perjési Bálint (11.A) és Szelekovszky István Attila (10.A). Felkészítő tanár: Papp János.

További képek és videók:

A verseny hivatalos oldala

A Szolnok TV beszámolója

A www.szoljon.hu cikke

 

Robotika szakkör a Nagy László Középiskolában

A Karcagi SzC Nagy László Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma a 2019/20-as tanévtől kezdődően új szabadidős tevékenységet kínál diákjai számára. Az iskola pályázati úton hat Lego Mindstorms EV3 alap (45544) oktatócsomaggal, és két kiegészítő (45560) csomaggal gazdagodott, melyek felhasználásával az érdeklődő tanulók délutáni szakkör keretében betekintést nyernek a robotika és a programozás világába.
A foglalkozások minden kedden és csütörtökön, két-két tanítási óra hosszban zajlanak.

Az apró alkotóelemek összeépítése közben játszva fejlődik a diákok kézügyessége, logikája és térlátása, a programozás pedig az algoritmikus gondolkodás és problémamegoldó képesség növelésében kulcsfontosságú. Így a későbbiekben a tanulás, a reál tárgyak elsajátítása is könnyebb lesz.

Az első foglalkozáson 3-4 fős csoportokban megépítettünk egy-egy robotot.

Életképek az építésről

 

A második szakköri alkalmon elkészültek az első programok. Ehhez a Lego Mindstorms EV3 Home Edition ingyenes programfejlesztői környezetet használtuk, melynek legfrissebb verziója letölthető innen:

https://education.lego.com/en-us/downloads/mindstorms-ev3/software

A programozáshoz magyar nyelvű szakirodalom elérhető például az alábbi hivatkozásokon:

http://www.hdidakt.hu/adat/dw_anyagok/dw_74.pdf

http://tet.inf.elte.hu/tetkucko/wp-content/uploads/2018/12/legomindstorms_szakkorianyag.pdf

Első lépésként a szervomotorok vezérlését ismertük meg. Az egyenes vonalú mozgás mellett többféle íven kanyarodtak, fordultak, a foglalkozás végére pedig már összetett mozgásokat is végrehajtottak a robotok.

A motorok vezérlésének rövid összefoglalása ide kattintva olvasható.

Az első programok születése

 

A harmadik alkalommal átismételtük a két motor egyidejű működtetésével kapcsolatos tudnivalókat, majd különféle összetett alakzatok bejárására programoztuk eszközeinket. Az eredményeket az alábbi videó mutatja.

A feladatok megoldása itt található. Szándékosan nem a kész forráskódok állnak rendelkezésre, hanem a róluk készült képernyőmentések, így az érdeklődő tanulók a későbbiekben újra létrehozva a programokat, jobban begyakorolhatják a különféle motorvezérlési módokat. A bemutatott megoldások pontossága függhet a robot kerékméretétől, nyomtávjától és a kerekek tapadásának mértékétől. Ezeket a pontatlanságokat hamarosan giroszenzor használatával küszöböljük ki, az ismétlődő programrészleteket pedig ciklusokba foglaljuk. A dokumentum minden feladathoz csak egyetlen programot ismertet, de természetesen számtalan helyes megoldás létezik.

 

A negyedik foglalkozáson elkezdtünk ismerkedni a szenzorokkal. A wait blokk, az ütközésérzékelő, illetve a giroszenzor használatának elméleti háttere, és az elkészült programok megtekinthetők ide kattintva.

 

Az ötödik szakköri délutánon elmélyítettük ismereteinket a giroszenzorral segített kanyarodások témakörében, és kipróbáltuk a ciklusokat. Így már az összetettebb, szabályos alakzatok bejárását is rövid, tömör programokkal tudjuk megvalósítani. A foglalkozás anyaga elérhető itt.

 

Nemrég iskolánkban forgatott a Szolnok TV. Ebből az alkalomból kipróbáltuk az ultrahangos távolságérzékelőt.

 

A hetedik foglalkozáson megismerkedtünk a paraméterátadással és a változók használatával. Az ehhez kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismeretek itt találhatók.

 

Az általános iskolások a nyílt napon vettek részt először szakkörünkön. Nagyon ügyesek voltak, az óra végére sok szép robot épült, melyek közül néhányat még egy-egy saját készítésű programmal is kipróbáltunk.

Robotika a nyílt napon

 

A kilencedik szakkör némi építéssel indult. Felszereltük a nyílt napon a vendégeink által megépített alaprobotokra az ütközésérzékelőt, a giroszenzort, az ultrahangos távolságérzékelőt, illetve a fény- és színérzékelőt. Utóbbi használatával hamarosan megismerkedünk, de előtte még megnéztük, hogyan vágták át a robotok a szalagot Szolnokon, illetve elkezdtük a múlt óráról megmaradt feladatok megoldását.

 

Februárban eddig a következőkkel foglalkoztunk:

  1. Kipróbáltuk, hogyan lehet a tégla kijelzőjét programozni, és készítettünk fényújságot is.
  2. Megnéztük, hogyan működik a vonalkövetés és iránytartás.
  3. Továbbfejlesztettük a vonalkövetést követési távolság megtartása funkcióval.
  4. Írtunk programot, mellyel a robot az előtte levő tárgy távolságától függően egyenletesen lassul.
  5. Megkerestük a robothoz legközelebb elhelyezett tárgyat.
  6. Összefoglaltuk a változók használatára vonatkozó ismereteinket.
  7. Megismerkedtünk a tömbökkel és a véletlenszám-generálással.
  8. Kipróbáltuk a tégla gombjainak használatát, a stoppert és a fájlkezelést.
  9. Megnéztük, hogyan lehet pontosabban vonalat követni.
  10. A vonalkövetés különbségképző elve alapján adott távolságot is tartott a robot.
  11. Távolság és irány mérésével áthaladtunk két közeli tárgy között.